analsäcksinflammation

Peppe har som sagt varit lite dålig i magen. Men precis som man bör har jag vart lite extra vaksam och kollat avföring, analsäckar samt ändtarm mer än vanligt.

Men idag var Peppe lite hängig och jag såg att han slickade sig i rumpan så jag tog och kollade igenom honom.
Fick se någonting fruktansvärt. Hans ena analsäck hade gått sönder. Går inte att förklara bättre än det såg/ser ut som två små maskhål i ett äpple. Ryser bara jag tänker på det.

Vi som är djurvårdare och/eller har djur kan ofta ställa en egen diagnos och även se hur akut det är.
Min första tanke va att analsäcken hade spräckts pga analsäcksinflammation och att det var akut.
Ringer till veterinären men det är lunch i tre minuter till. Under dessa tre minuter gråter jag floder som aldrig förr och jag börjar tänka att det kanske är någonting mycket allvarligare (trots att jag inerst inne vet vad det är)

Tillslut får jag tag på veterinär och förklarar att jag tror att hans analsäck har brustit. Vi åker in akut och min diagnos var rätt.

Så nu ska Peppe äta antibiotika i tio dagar och om en vecka ska vi ner till veterinär igen för att spola rent. Det är bara att hålla tummarna för att den ska läka fint och inte ställa till med mera besvär i framtiden.

Även fast jag vart så noga med att göra kliniska undersökningar på Peppe så skedde detta. Veterinären förklarade att ibland blir det akut och man hinner inte ens märka någonting innan det är försent.

Hoppas ingen mer hund lider av detta :(





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0