Renras-JA tack

Expressen har väl aldrig vart en seriös tidning. Skvaller och blaska.

Trots att jag vet det blir jag lite upprörd var gång jag läser om glorifierad blandrasavel.
I en artikel de lade ut idag så menar Johan Beck-Friis att blandrashundar skall vara friskare än renrasiga. Vilket är fel, enligt min mening och andra som delar den. Den renrasiga hunden får ofta gå igenom diverse olika koller så som ögonspegling, hd status mm. Hur många gör det på sina blandraser? Inte konstigt att de är friskare, dom kollas oftast inte upp.
I min familj har vi haft en blandrashund schäfer/samojed. Han var världens snällaste. Inget dumt om individerna, men man skall inte sprida falska ord om hur friska blandraser är.
Sund renrasig avel är någonting man skall satsa på om man ska hålla på med hundavel. För det är även mer än att bara få gulliga valpar.

Köp en en renrasig hund. Du vet vad du får.
Anser man att de är sjuka så finns det många friska raser och linjer att välja och vraka mellan! :)

Är du intresserad av att köpa hund så gå in på svenska kennelklubbens hemsida och kolla på vilka raser som kanske skulle passa dig!



Robin har åkt ner till Åsa idag. Ensamt nu. Och inte blir det bättre. Får ta tag i berget av disk som väntar på att diskas.

 



Kommentarer
Postat av: Nanni

Inte är det ensamt, du har ju mig, Watson, Billy och Peppie :)

2010-03-21 @ 11:28:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0